در مورد رازیانه بیشتر بدانید

در مورد رازیانه بیشتر بدانید ۱۵۵۸۰

تاریخچه

رازیانه با نام علمی Foeniculum vulgare از خانواده یا تیره چتریان است. گیاهانی چون زیره، شوید، جعفری، گلپر نیز در این خانواده هستند. رومیان باستان اعتقاد داشتند مکیدن شیره رازیانه سبب تقویت بینایی میشود. در قرون وسطا افراد برای ساکت کردن صدای معده خود در مراسم کلیسا دانه رازیانه را می جویدند. در قدیم فقرا از این گیاه برای کاهش اشتها استفاده میکردند و امروزه مردم برای لاغر شدن استفاده میکنند! مردم رازیانه و شوید و انیسون را یکی میگیرند. دم کرده له شده رازیانه در قدیم برای شستشوی چشم استفاده میشد. زنبور داران نیز این گیاه را اطراف کندوها میکارند تا عسل آن را تولید کنند.

نوع مصرف و کاربرد بالینی

لوسیون رازیانه برای رفع التهاب و ورم ملتحمه چشم بکار میرود. دارای اثرات پاک کنندگی خوبی روی پوست است. بوی بد دهان و صداهای گوارشی را رفع میکند. در درمان التهاب لثه مفید است. پادزهر سم مار یا قارچهای سمی است. مصرف ناشتا میتواند سبب دفع سنگ کلیه شود. مصرف رازیانه برای اختلالات تنفسی مفید است. روغن رازیانه اثر ضد سرفه دارد.

خوردن رازیانه شیر مادران را زیاد میکند. در نفخ کودکان مادر میتواند از دمنوش یا عرق رازیانه استفاده کند تا هم شیر زیاد شود هم نفخ و بی خوابی کودک ازبین برود. در قاعدگیهای دردناک و در ایام قاعدگی قابل استفاده است. البته همانطور که گفته شد مصرف آن برای بعضی افراد ممنوع است و از مصرف طولانی آن باید خودداری کرد.

توصیه های مهم در مصرف رازیانه:

مقادیر زیاد رازیانه موجب مسمومیت میشود.

بدلیل وجود استراگل اثرات کارسینوژن و موتاژن بروز میدهد. به همین خاطر در افراد دچار ریسک سرطان ممنوع است.

مصرف اسانس رازیانه، زوفا و انیسون به صورت 5 قطره به صورت رقیق نشده میتواند سبب فلج و تشنج شود.

از به کارگیری دوزهای بالا  در اختلالات کبدی باید پرهیز شود.

ممکن است سبب ایجاد واکنش آلرژیک شود.

مصرف آن برای افراد گرم مزاج مضر ودیر هضم است.

رازیانه با سیپروفلوکساسین تداخل دارد و سبب کاهش جذب آن میشود. با داروهای ضد انعقادی نباید مصرف شود.

رازیانه حساسیت به نور ایجاد میکند و پس از مصرف نباید به مدت طولانی در معرض نور مستقیم افتاب قرار گرفت.

مصرف آن در بارداری ممنوع و برای نوزادان و کودکان ممنوع است.

 

مصرف گیاهانی چون دمنوش رازیانه، پنج انگشت، تخم کتان، روغن گل مغربی برای درمان کیست مفید است؟

درمان کیست تخمدان با کمک این گیاهان ممکن است اما باید مدتی از این گیاهان دارویی استفاده کرد. در ضمن اثر این داروها به صورت هورمونی است. اغلب کیستها با عفونت همراه هستند که عرقیات و دمنوشها توانایی از بین بردن کیست یا عفونت را ندارند. درمان کیستهای خونی یا آندومتریوز با دمنوشی مثل رازیانه بدتر خواهد شد. مصرف زیاد گیاهانی چون رازیانه، تخم کتان، سویا، شیر و لبنیات چرب (بدون مصلحات) سبب ایجاد اختلالات دیگری چون فیبروم میشود. هر گونه تغییر در مقدار هورمونهای بدن زن سبب ایجاد اختلال و در دراز مدت سبب ایجاد بیماری میشود. افزایش استروژن سبب ایجاد بی نظمی قاعدگی، لکه بینی، رشد توده های مستعد در بدن مثل ایجاد کیست آندومتریوز و فیبروم و افزایش پرولاکتین و کیست سینه میشود. بنابراین مصرف گیاهانی که سبب افزایش استروژن خون شوند مثل رازیانه برای درمان کیست، فیبروم و کیست سینه اصلا مناسب نیستند. بنابراین با این گیاهان برای درمان کیست اقدام نکنید. خانمی فقط با مصرف سویا، دمنوش رازیانه و مصرف زیاد شیر دچار فیبروم شد. این نشان دهنده اثر هورمونی بعضی از خوراکی ها در بدن زنان است که باید بیشتر مدنظر قرار داد.

خوردن عرق رازیانه با عسل میتواند به تنظیم هورمونی و رفع کیستهای ساده کمک کند ولی در صورت تشخیص اشتباه نوع کیست یا انوع کیست اندومتریوز یا فیبروم و میوم رحمی رازیانه اثر معکوس دارد.

رازیانه و انیسون سبب افزایش استروژن بدن میشوند. ترکیب آنتول که در رازیانه و انیسون بسیار زیاد است سبب تحریک تولید پرولاکتین و همچنین اثرات شبه استروژنی خون میشود. رازیانه و انیسون در دوران شیردهی مناسب است. به طور کلی برای درمان کیست تخمدانی این ترکیب یا ترکیبات حاوی رازیانه توصیه نمیشود. افرادی که برای مشکل معده از ترکیبات حاوی رازیانه استفاده استفاده کردند بعد از مدتی متوجه ایجاد کیست و فیبروم در رحم شدند. بخصوص اگر از اول کیست یا فیبروم رحمی داشتند بزرگتر میشود. افرادی که کیست و فیبروم دارند از داروهای حاوی رازیانه پرهیز کنند.