چرا بعضی از بیماران با داروهای طب سنتی درمان نمیشوند؟

چرا بعضی از بیماران با داروهای طب سنتی درمان نمیشوند؟ ۳۴۲۴

بهترین داروی دنیا، برای کاهش درد مورفین است که نام آن برای همه آشناست. این دارو تنها در 80 درصد افراد جواب میدهد. یعنی در 20 درصد افراد درد با مورفین ساکت نمیشود. علت این پدیده به عوامل مختلفی مثل جنسیت، سن، ژنتیک، مصرف داروهای شیمیایی، بیماریهای چندگانه در بدن، مشکلات هورمونی و ... است. در مورد داروهای گیاهی هم این مسئله صادق است. اگر کسی با داروی گیاهی درمان نشود دلیل بر این نیست که دارو بی اثر بوده چرا که افراد زیادی با همان دارو و حتی با شرایط بسیار مشابه به بهبودی کامل رسیدند. بنابراین مشکل از فردی است که دارو را مصرف کرده است.

 

داروهای گیاهی اغلب دارای طبیعت گرم هستند و اغلب بیماریها هم دارای طبیعت سرد. مصرف غذاهای دارای مزاج سرد اثر داروهای گیاهی را خنثی میکند. مثلا اگر کسی سیاه دانه با عسل ناشتا بخورد ولی ناهار ترشی (چه طبیعی چه مصنوعی) مصرف کند بدون شک اثر سیاه دانه را خنثی کرده است. همیشه ساخت از تخریب سخت تر است. ساختن بدن و درمان آن بسیار سخت از آسیب زدن به آن است. افرادی که پرهیز غذایی ندارند، در مناطق آلوده شهری زندگی میکنند، با مواد شیمیایی مثل صنایع آرایشی بهداشتی، رنگها و حلالها و... سر و کار دارند باید موارد احتیاط را به شدت مراعات کنند چرا که این افراد مستعد بیشتر به بیماری هستند. خانمها علاقه زیادی به ترشیجات و لواشک و ... دارند. این عادت غلط غذایی علت بسیاری از مشکلات در آنهاست. در منوی غذایی خود همیشه خوراکیها یا ادویه گرم داشته باشید. هندی ها به دلیل اینکه دائما ادویه گرم و ترکیبی مصرف میکنند دارای کمترین سرطان دنیا هستند و ایرانیان به دلیل رژیم غذایی غلط و تقلیدی، مصرف نوشابه یا مایعات با غذا، مصرف دوغ با غذا، غذاهای آماده یا سرخ کردنی، مصرف ترشیجات و سردیجات و ... بیشترین آمار سرطان گوارشی دنیا را دارند.

علت مهم دیگر که افراد چرا از یک داروی گیاهی یا روش سنتی جواب نمیگیرند پیشرفت بیماری است. درمان در مراحل اولیه بیماری بسیار راحت تر و سریعتر خواهد بود. زمانی که بیماری پیشرفت کند اندامهای دیگر را نیز درگیر میکند و سبب پایین آمدن کارایی داروها خواهد شد. دوره بیماری نیز از جمله مواردی است که باید طی شود. برای مثل یک فرد با بیماری کیست هموراژیک با سن 30 سال همانند یک خانم 40 ساله با کیست آندومتریوز نیاز به دارو ندارد. دوره درمانی کیست هموراژیک یکماه تا 40 روز است. اما کیست آندومتریوز 2 تا چند ماه ممکن است طول بکشد.

علت دیگر در جواب ندادن داروهای گیاهی مشکلات ثانویه در بدن است. برای نمونه کبد اغلب کسانی که مشکل کیست یا فیبروم دارند دچار اختلال است. به عبارت بهتر مشکل کبدی است که به تخمدان میرسد. درمان کیست تخمدان بدون درمان کبد میسر نیست و در صورت درمان نیز احتمال برگشت کیست به دلیل اختلال کبدی وجود دارد. همه داروها و غذاها از کبد گذر میکنند و اختلال کبدی مانع جذب و توزیع دارو و غذا در بدن خواهد شد. بنابراین باید سایر مشکلات بدن را نیز در درمان در نظر گرفت. طب سنتی برخلاف طب جدید، دید کل نگر به بیماری دارد. کسی که مشکل ضعف عصبی، کم خونی، یبوست یا عفونت دارد باید رفع این مشکلات را در برنامه خود داشته باشد.

مسئله دیگری که شاید قبول آن سخت باشد اعتقاد به یک درمان است. اگر به یک روش دارویی یا درمانی کسی اعتقادی نداشته باشد و همیشه با وسواس به دارو نگاه کند بدن دارو را قبول نمیکند. به همین دلیل است که بعضی افراد با یک داروی ساده شفا پیدا میکنند. چون اعتقاد دارند که این دارو میتواند مرا نجات دهد. دید مثبت همیشه در زندگی معجزه میکند و همان میشود که میخواهی. و در دید منفی هم باز همان میشود که میخواهی!

عوامل بسیار ناشناخته در درمان دخیل است و اطلاعات پزشکان و اطبا در این زمینه ناکافی است. انرژی درمانی، طب سوزنی، هومیوپاتی، مدیتیشن، دعا درمانی، سنگ درمانی و ... همه مواردی هستند که ما شاهد درمان بیماران زیادی بودیم. به گفته محقق و نویسنده کتاب جهان هولوگرافیک افراد خاصی با توانایی انرژی درمانی با نگاه به اندامهای بدن و حتی صحبت کردن میتوانند بیماری را تشخیص و درمان کنند. هم اکنون هم افرادی با چنین قابلیتهایی وجود دارند. اما طبهایی چون انرژی درمانی، طب سوزنی یا هومیوپاتی بر بیماریهایی بیشتر اثر دارند که منشا روحی یا عصبی داشته باشد. بنابراین داروهای گیاهی یا هر نوع دارو یا طبی درمان کننده میتواند باشد و این افراد هستند که به دلایل مختلف ممکن است جواب ضعیف بگیرند.

حال اینجا کسی میتواند ادعا کند که طب سوزنی بی فایده است. انرژی درمانی دروغ است یا اظهار کند دعا در درمان بیماری بی اثر است. امروزه در آمریکا مراکزی وجود دارد که با عنوان prayer therapy (دعا درمانی) با استفاده از قرآن به درمان بیماران میپردازند. به گفته پزشکان این کلینیک در آمریکا هر اسمی از خدا در درمان یک بیماری کاربرد دارد. الان به جایی رسیده اند که از سراسر دنیا برای درمان بیماری به آنجا میروند. متاسفانه بله این حال و روز ماست: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد! افرادی که از یک دارو جواب نمیگیرند کل علم طبابت را در آن حوزه زیر سوال میبرند. حضرت علی میفرمایند: با گیاهان دارویی منطقه خودتان به درمان خود بپردازید. امروزه کسی که در مناطق دوردست از مراکز شهری زندگی میکند یا مامایی که در کوه های کردستان قابله با تجربه ای است یا ریش سفیدی که در یک روستا در خفا روزگار میگذرانند ممکن است فرمولهای نابی را داشته باشند که در هیچ کتابی ننوشه شده باشد. همزمان در شهر فردی در حال رادیوتراپی است و یک فرد با یک گیاه دارویی به درمان سرطان میپردازند. نباید ادعا کرد درمان فلان بیماری فقط این فرمول است. هیچ کس نباید به کل یک طب یا یک دارویا یک روش سنتی را رد کند. جنبه های مثبت و کارآرامد در هر طبی وجود دارد. ابتدا باید از روشهای متنوع گیاهی و سنتی برای درمان پرداخت و اگر درمان حاصل نشد به سراغ ناز طبیبان و تیغ جراحان رفت.

درمان بیماری های بدن با در نظر گرفتن 3 اصل است: دارو، پرهیز و رفتار.

دارو: دارو 30 درصد در درمان بیماری سهم دارد و جزء اصلی درمان است. دارو باید جامع و بر اساس نیاز فرد باشد. دارو تنها راه درمان نیست. به گفته ابوعلی سینا داروی شما غذای شماست و غذای شما داروی شماست. غذا عامل بیماری و عامل سلامتی است. دارو تمام درمان نیست. باید موارد دیگر مثل پرهیزات غذایی و عادات زندگی هم در راستای درمان تغییر داد.

پرهیز: از اجزای اصلی تاثیر گذاری بر درمان پرهیز غذایی است. مصرف غذاهای حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده، سرکه و آبلیموی صنعتی مصرف فست فود و غذاهای سرخ کردنی به طور مداوم، مصرف خوراکی های سرد مزاج مثل خیار، گوجه، ترشیجات، دوغ و غیره می­تواند اثر دارو را خنثی کند. همیشه تخریب از ترمیم سریعتر اتفاق می افتد. مصرف گوشت با لبنیات به شدت مضر و عامل بیماری های بسیاری است.

رفتار: در درمان بیماری ها به خصوص کیست تخمدان باید بعضی اصول را رعایت کرد:

  1. کسی که کیست دارد نباید در فضای سرد، یا بدون لحاف بخوابد.
  2. کسی که کیست دارد نباید از لباس زیر خیس یا شورتهای غیر نخی یا پلاستیکی یا تنگ استفاده کند.
  3. کسی که کیست دارد نباید در مکان سرد بنشیند. مثلا زمین سرد یا بر روی سنگ، سرامیک و ...
  4. در دوران قاعدگی نباید به حمام برود یا با آب سرد طهارت بگیرد. در دوران قاعدگی نباید بعد از ادرار تطهیر کرد. چرا که آب جذب رحم شده و سبب سردی و کاهش گردش خون میگردد.
  5. از علل مهم کیست عفونت داخلی یا محیط آلوده است. بهداشت جنسی برای افراد متاهل به طور موکد توصیه می­شود.

 

بخشی از درمان مربوط به رعایت پرهیزات و رفتارها است. ابو علی سینا میگوید: برای کسی که زمان خواب و غذای خود را رعایت نمیکند طبابت نکن. چرا که طبیب را بی آبرو میکند. حکایت افرادی که از یک داروی گیاهی، زالو درمانی، دعا درمانی، سنگ درمانی و ... جواب نمیگیرند و میگویند فلان طب، فلان طبیب، فلان دارو بی فایده است این گونه است. برای درمان یک بیماری باید شرایط اثر دارو را فراهم کرد

افرادی که از یک دارو جواب نگرفتند باید به سراغ روش دارویی دیگری بروند. قابل توجه افرادی که در علم طبابت تعصب شدیدی در طب اسلامی دارند. بسیاری از داروهایی که در اسلام مورد تایید است ابداع افراد غیر مسلمان و حتی قبل از اسلام بوده است. برای نمونه حجامت یا ترکیب سکنجبین از ابداعات پزشکان رومی و یونانی بوده است. بنابراین نباید با رفتارهای تعصبی و جاهلانه سایر طب هار ا زیر سوال برد، کتاب آتش زد و به چهره اسلام و طب خدشه وارد کرد. اگر کسی طب ابو علی سینا را قبول ندارد و میگوید که این کتاب پر از محرمات است بداند زمانی که طبیب مجبور باشد شاید لازم است از یک ترکیب نجس برای درمان استفاده کند.

یکی از دلایل دیگر که میتواند اثر درمانی یک داروی گیاهی را کم کند مصرف زیاد و دائمی بعضی از گیاهان است. همانطور که بدن بعد از مدتی به آنتی بیوتیکها غیرحساس میشود و آنتی بیوتیک دیگر اثر نمیکند مصرف زیاد و دائمی یک گیاه دارویی میتواند بدن را به آن غیرحساس کند. بنابراین اگر کسی قصد مصرف گیاهان دارویی را دارد باید از گیاهان متنوع استفاده کند. مثلا یک روز مرزه، روز بعد بابونه، روز دیگر افسنتین و ... مصرف کند. مصرف بیش از حد هر ماده خوراکی عوارض و مسمومیتهای آن را نشان میدهد. مشکل دیگر مصرف زیاد گیاهان دارویی ایجاد حساسیت در بدن است. کسی که دچار حساسیت دارویی شود داروهای دیگر را هم نمیتوان  مصرف کند.

نتیجه گیری کلی: افراد به دلایل مختلف ممکن است از یک دارو جواب نگیرند. در این حالت باید ریشه بیماری را پیدا کرد و به درمان آن پرداخت نه اینکه علائم بیماری را از بین برد.