چی بخوریم چی نخوریم؟

چی بخوریم چی نخوریم؟ ۳۹۵

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی شهری، وسایل حمل و نقل شخصی و عمومی، فراوانی غذاهای بسته بندی شده ویخچالی و ... سلامتی افراد در خطر جدی قرار دارد. ریشه بسیاری از بیماریها در همین سبک غلط و مصرف خوراکی های ناسالم یا برنامه غذایی نامناسب، باهم خوری روی هم خوری و عدم رعایت مصلحات غذایی به وجود آمده است. در زیر به موارد پرهیز و موارد مصرف خوراکی های سالم به طور خلاصه به همراه توضیحات آورده شده است.

موارد مصرف:

  میوه ها: آناناس، انبه، انجیر، انگور، به، پرتقال، خرمالو، سیب، قیصی، گلابی ، گیلاس، موز، مویز، نارگیل، خربزه، طالبی، عناب و انار، لیمو ترش (محدود) سنجد، فلفل دلمه و سبز و سیر، سبزیجات (به جز گشنیز و شوید)، مرزه، نعنا، جعفری و ...، انواع کلم

آجیل: پسته، فندق، گردو، بادام درختی و ...

شیرینی: شیره توت، انگور، خرما، خرمالو، انجیر و ...، عسل طبیعی، شکر سرخ، نبات. شیره و ارده.

غلات و حبوبات: جو دو سر، گندم، لپه، انواع لوبیا، نخود توت، کشمش، خرما، کاچی (قوتو)

روغن کنجد، زیتون یا دنبه گوسفندی یا شحم گاوی

عسل، کره، گوشت گوسفندی، دل، زبان، گوشت شتر، مرغ محلی، مرغ روز فقط سینه، ماهی جنوب، بوقلمون، تخم مرغ محلی، میگو، حلیم گندم، کدو حلوایی، گلقند، سمنو، نان سبوس دار، فسنجان و سایر غذاهای محلی، سوپ جو با سبزی و ادویه مثل آویشن، زعفران، زنجبیل و فلفل، زیره، دارچین، هل، دلمه بادمجان و ....

 

موارد پرهیز:

میوه های ترش یا سرد مزاج مثل، آلبالو، آلوچه، آلو، ازگیل، تمر هندی، زالزالک، زرشک، تمشک، زغال اخته، سیب ترش، غوره، کیوی، گریپ فروت، نارنگی، هلو، هندوانه، خیار، گوجه خام، اسفناج، بامیه، خرفه، ریواس، قارچ، باقلا، برنج (تنها بدون مصلح)، ذرت و عدس و ماش و نخود سبز، ماء الشعیر، نوشابه های گازدار، دلستر، دوغ سماق، نشاسته، گشنیز، گوشت بز، گوشت گاو، قلوه، سیرابی ماهی شمال، زرده تخم مرغ، ماست ترش، آش دوغ، شیر (تنها بدون مصلح)، قره قروت، ترشی، سرکه، آبلیمو صنعتی، کنسرو، سس، ماست و خیار، انواع گوشتهای فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و ... فست فود، چیپس و پفک، روغن سرخ کردنی، سیب زمینی سرخ شده، آب سرد و یخ، لواشک و ترشک، قهوه تلخ و فرآورده های شامل قهوه، چای سیاه، لبنیات چرب مثل پنیر خامه ای یا پنیر کهنه، خامه، سر شیر، کره بازاری.

 

توضیحات:

مواردی مثل برنج و شیر و ماست که سردی زیادی دارند و جزء غذاهای روزمره به حساب می آید باید به همراه مصلح خورده شود مثلا شیر با زعفران، دارچین، زنجبیل یا زردچوبه مصرف شود. ماست به همراه زنیان، پونه، نعنا یا سایر سبزیهای معطر مصرف شود.

مصرف ترشیجات از هر نوعی ممنوع است. اینکه امروزه مصرف سرکه سیب و ... به همه توصیه میشود اشتباه است. سرکه برای افراد گرم مزاج یا در نواحی گرم و حاره ای یا در سنی که انسان گرم مزاج است توصیه میشود. ترشی ساختار قبض کننده و کاهنده در متابولیسم بدن دارد.

در مصرف آب باید حد تعادل را رعایت کرد. مصرف مقداری آب بعد از غذا توصیه میشود تا مواد داخل معده بتواند با هم مخلوط شود. ولی مصرف بیش از حد سبب سوء هاضمه و گوارش ناقص میشود. همچنین مصرف آب وسط غذا سبب جذب ناقص مواد از لوله گوارش میشود. نخوردن فیبر کافی یا غذاهای سبوس دار سبب بروز یبوست میگردد که ام الامراض نامیده میشود. الیاف موجود در مواد غذایی سبب حرکت بهتر مواد در لوله گوارش و جذب اسیدهای صفراوی به خود میشوند. نبودن الیاف و سبوس در مواد غذایی سبب تبدیل اسیدهای صفراوی به مواد سرطان زا میگردد.

خوردن گوشت و لبنیات از عادات غلط امروزی در مهمانی ها و مراسمات است. مثل دوغ با کباب، ماست با گوشت یا تخم مرغ. مصرف اغلب گوشتها با هر نوع لبنیاتی تداخل غذایی دارد و سبب کبد چرب و پیسی یا لک بدن میشود.

افرادی که تمایل به خوردن گوشت ندارند از منابع پروتئینی گیاهی مثل خانواده نخود استفاده کنند. انواع نخود (آجیلی و آبگوشتی)، انواع لوبیا و عدس، باقلا، ماش و ... دارای پروتئین زیادی هستند و تا 30 درصد وزن آنها پروتئین است. منابعی مثل قارچ (بجز دنبلان)، نخود فرنگی و محصولات سویا پیشنهاد نمیشود. چون اثرات جانبی سوء بر بدن دارند. خانواده نخود از جمله مواردی است که کمترین میزان کود و سم را دریافت میکنند.

بیشترین جذب و استفاده بدن از غذا در وعده صبح و شب (5 تا 7) است. وعده ناهار یک وعده سبک باید باشد. چرا که مصرف زیاد غذا در وعده سبب ذخیره سازی مواد به صورت چربی در بدن یا کبد میشود. وعده ناهار را حذف نکنید، سبک مصرف کنید. مثل میوه یا سالاد میوه (بدون سس)، چند عدد خرما یا نان سبوس دار.

زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی سبب بروز عوارض آن میشود. باید تعادل بین مواد غذایی را رعایت کرد. نسخه تقلیدی خام گیاه خواری به هیچ وجه توصیه نمیشود. مصرف غذاهای خام باعث ضعف سیستم گوارشی میشود و انسان را از دریافت بسیاری از مواد مغذی، پروتئین و ویتامینها محروم میکند. هضم مواد پخته بهتر از خام است.

در درمان تمام بیماری ها باید ضعف اعصاب، یبوست، عفونت و کم خونی درمان شود. اگر هر کدام درمان نشود سبب تشدید بیماری یا بیماریهای دیگر میشود.

بهترین و مهم ترین روش جلوگیری از بیماری ها کم خوردن است. امامان معصوم در هزار سال پیش و بعد از آنها افراد متخصص امروزی منشا بیماری ها را معده میدانند. روزه گرفتن یکی از راه های پاکسازی بدن است. افراد با ضعف جسمی باید برنامه غذایی منظم و کاملی داشته باشند.