همه چیز درباره افزایش پرولاکتین

همه چیز درباره افزایش پرولاکتین ۳۸۸۱

مقاله افزایش پرولاکتین

تست سنجش پرولاکتین

پرولاکتین از غده هیپوفیز مغز ترشح میشود و دارای چند عملکرد در بدن انسان است. وظیفه اصلی این هورمون در خانمها بعد از تولد نوزاد تحریک تولید شیر است. این هورمون هم در آقایان و هم در خانمها مهم است. نقش دقیق آن در مردان به خوبی شناخته نشده است ولی به نظر میرسد این هورمون در هر دو جنس سبب رضایت مندی جنسی میگردد. افرادی که مشکل ناباروری یا بی نظمی پریود دارند بهتر است سطح این هورمون را چک کنند. ناباروری ناشی از افزایش پرولاکتین یک از مهمترین دلایل ناباروری زنان و مردان است. در بعضی موارد وجود تومور در هیپوفیز سبب افزایش سطح این هورمون در بدن میگردد که با نام پرولاکتینوما (Prolactinoma ) شناخته میشود.تغییر سطح این هورمون در بدن سبب به هم ریختن تعادل و تنظیم سایر هورمونها مثل هورمونهای تیروئیدی نیز میگردد.

میزان این هورمون در بدن چقدر باید باشد؟

میزان این هورمون در زنان غیرباردار زیر 25 میکروگرم در لیتر و در مردان حدود 15 میکروگرم در لیتر است. در خانمهای باردار محدوده 40 تا 400 نرمال است. در خانمها بیشتر از 500 میکروگرم در لیتر خون به عنوان افزایش پرولاکتین خون شناخته میشود.

آیا پرولاکتین بالا سبب ناباروری میشود؟

افزایش این هورمون در بدن با کاهش سطح هورمونهای جنسی (هورمون استروژن، پروژسترون در خانمها و تستسترون در آقایان) همراه است و سبب به هم ریختن عملکرد تخمدان و بیضه میگردد.

علائم پرولاکتین بالا

علائم افزایش این هورمون در بدن در خانمها (غیر از زمان شیردهی یا بارداری) شامل موارد زیر است:

ترشح شیر سفید از نوک پستان (با فشار یا بدن فشار)

پریود نشدن، منظم نبودن یا به تعویق افتادن قاعدگی

عدم تمایل جنسی و آمیزش همراه درد

جوش و موی زائد صورت و بدن

سر درد و خشکی واژن

ناباروری

افزایش وزن (کاهش سوختن چربی ها)، افزایش سایز سینه، افزایش خطر ابتلا به سرطان، احساس خواب آلودگی، افزایش میل به غذا از جمله مواردی است که میتواند به علت افزایش پرولاکتین خون باشد.

علائم افزایش پرولاکتین در مردان متفاوت است:

سردردهای بی دلیل

مشکلات بینایی

عدم تمایل جنسی یا ناباروری

کاهش قدرت نعوظ

از دست دادن غیرطبیعی موی صورت و بدن

سنجش پرولاکتین سبب پی بردن به مشکلات بیضه یا نعوظ و همچنین مشکلات احتمالی هیپوفیز میگردد.

تست پرولاکتین چگونه انجام میشود؟

این تست 3 تا 4 ساعت بعد از بیداری در صبح با گرفتن مقداری خون از رگ انجام میشود. بیشترین مقدار این هورمون موقع خواب در خون وجود دارد. قرصهای جلوگیری، فشار خون یا ضد افسردگی میتواند سبب تغییر نتایج شود. به همین خاطر توصیه میشود که از مصرف هرگونه قرص قبل از انجام تست خودداری شود.

درمان افزایش پرولاکتین

بروموکریپتین دارویی است که برای درمان افزایش پرولاکتین استفاده میشود ولی از آنجا که دارای عوارض جانبی است توصیه نمیشود.

در صورتی که وجود تومور سبب افزایش پرولاکتین شده باشد امکان جراحی یا پرتودرمانی هم هست.

در هر صورت رعایت مواردی سبب کاهش این هورمون میگردد:

رعایت برنامه غذایی و پرهیز از استرس و تنش

پرهیز از پوشیدن لباسهایی که به قفسه سینه فشار می آورد

پرهیز از فعالیت و پوشش که سبب تحریک نوک پستان شود

مصرف ویتامین ب6 و ویتامین ای E هم میتواند کمک کننده باشد.

بعد از درمان حدود 3 هفته طول میکشد تا سطح این هورمون به سطح نرمال برسد. البته اگر تومور یا ضایعه در هیپوفیبز باشد پروسه درمان متفاوت است.

آسیبهای پزشکی جدید میتواند اوضاع فرد رابدتر کند. بنابراین با افزایش پرولاکتین دچار استرس نشوید. تغییر سبک زندگی و خوراک میتواند سبب کاهش این هومون و بازگشت به حالت طبیعی شود.

درمانهای گیاهی نیز برای افزایش پرولاکتین بالا وجود دارد. مخلوطی از این گیاهان در کپسول پرولاکتین بالا وجود دارد که سبب کاهش پرولاکتین و برطرف شدن علائم آن میگردد. در واتساپ مشاوره بگیرید