داروهای گیاهی کیست تخمدان کدامند؟

داروهای گیاهی کیست تخمدان کدامند؟ ۱۶۴۷۶

8 داروی گیاهی کیست تخمدان

در این مقاله سعی داریم که داروهای شرکتهای تولیدی داخل را که برای کیست تخمدان توصیه میشود را بررسی کنیم. این داروها هر کدام ترکیبی از گیاهان مختلف هستند که اثر گذاری آنها بر اساس کیفیت لیست شده است.  همه داروها باید در یک یا چند دوره درمانی مصرف شوند تا اثربخش باشند. در موارد معدودی هم داروها کارساز نیست و تنها راه جراحی باقی میماند. بهترین روش مراقبت از سلامتی پیشگیری است.

توصیه های عمومی در مصرف داروهای گیاهی کیست تخمدان:

1-قبل از اینکه تخمدان و یا رحم خود را به دلیل کیست یا فیبروم به توصیه پزشک بردارید بهتر است داروهای گیاهی را هم امتحان کنید. برداشتن تخمدان یا رحم آخرین راه درمانی است و سبب بروز عوارض شدید جسمی و روحی میگردد.

2- داروها را از شرکتهای تولیدی تهیه کنید افرادی که دچار کیست یا فیبروم هستند قبل از تهیه دارو با شرکت تولیدی تماس و مشاوره بگیرند. دوره درمانی کیست و فیبروم به عواملی چون سن، ژنتیک، مصرف داروهای شیمیایی، بیماریهای چندگانه در بدن، مشکلات هورمونی و ... وابسته است.

3- تمامی این داروها نباید همراه قرصهای ضدبارداری مصرف شوند. بهتر است همزمان با داروهای اعصاب و آرام بخش ها مصرف نشود. در بیماران مبتلا به ناراحتی های کبدی ، زخم معده و روده و سابقه خونریزی گوارشی با احتیاط مصرف شود.

4-این داروها نباید در بارداری و ایام قاعدگی مصرف شوند چون باعث افزایش خونریزی میشوند.

5 چون پزشکی جدید صرفا با داروهای شیمیایی به درمان میپردازد عموما داروهای گیاهی توسط پزشکان تجویز نمیشود.

6- از مصرف داروها، عرقیات حاوی رازیانه، انیسون و خار مریم تا حد امکان پرهیز کنید. رازیانه در زنان امروزی بدلیل اختلالات قاعدگی، اندومتریوز و فیبروم با محدودیت مصرف همراه است

در زیر به موثرترین ترین داروهای کیست تخمدان میپردازیم:

1- ساپوژکس

عصاره گیاهی ساپوژکس بر اساس یک نسخه قدیمی در طب سنتی ایرانی به دست آمده است. مواد این عصاره بالغ بر 10 گیاه از تیره نعنائیان، مینائیان، گل میمونی و چند تیره دیگر گیاهی است که طی فرایندی استاندارد سازی شده توسط شرکت آرتانوشدارو تولید میشود. این عصاره فاقد استروژنهای طبیعی مثل رازیانه یا تخم کتان است. ساپوژکس قوی ترین داروی درمانی کیست تخمدان است.

این عصاره به شکل مایع (شربت غلیظ) است و برای درمان عفونت­های داخلی زنان شامل عفونت­های تخمدان و رحم، کیست تخمدان یا پلی کیستیک  (PCO)، تنبلی تخمدان، اختلالات هورمونی زنانه و سایر مشکلات ناشی از این موارد مثل  ناباروی یا سقط جنین، رویش موهای زائد در صورت و غیره استفاده می­شود. این عصاره در موارد زیر قابل استفاده است:

درمان انواع کیست تخمدان: شامل کیست ساده، هموراژیک، آندومتریوز، پلی کیستیک
درمان تنبلی تخمدان و افزایش تعداد فولیکول بالغ و تخمک گذاری

درمان عفونت رحم شامل عفونت باکتریایی و قارچی و هیدروسالپینکس
درمان ناباروری ناشی از کیست تخمدان
درمان کیست سینه، کیست کلیه و سایر کیستهای بدن
کمک به بهبود فیبروم و پولیپ رحمی با کمک کپسول ساپوژکس

افزایش متابولیسم بدن و گردش خون در ناحیه تخمدان

تنظیم قاعدگی، خشکی رحم و کیست نبوتین

شکل  دارویی: بطری یک لیتری غلیظ

طریقه مصرف: روزی 3 وعده بر اساس پیمانه حدود 40 سی سی در یک لیوان آب رقیق میشود و بعد از هر وعده مصرف میگردد. بسته به نوع کیست و فیبروم بین یکماه تا 3 ماه دوره درمانی متفاوت است. مصرف این عصاره عارضه جانبی خاصی ندارد و تاکنون عوارضی از آن گزارش نشده است.


2-فارافاوانیا

این محلول گیاهی با داشتن ترکیبی از گیاهان اسطوخودوس، رازیانه و زنیان بر کیست تخمدان موثر است. بسته به نوع کیست بین دو تا 3 ماه مصرف این ترکیب برای درمان کامل طول میکشد. این محلول گیاهی در موارد زیر قابل استفاده است:

موثر در رفع تنبلی تخمدان، تقویت کننده تخمدان، رفع کیست تخمدان و سینه

شکل دارویی: بطری 800 سی سی

طریقه مصرف: هر صبح ناشتا 200 سی سی از این عصاره مصرف گردد و 4 ساعت بعد از آن صبحانه مصرف شود.

موارد منع مصرف:

این محلول به دلیل داشتن ترکیبات افزاینده استروژن مثل رازیانه به افراد دارای اندومتریوز و فیبروم توصیه نمیگردد.

همزمان با قرصهای ضد بارداری مثل ال دی استفاده نمیشود.

افرادی که دچار خونریزی معده هستند نباید مصرف کنند.

 

3- کپسول پونیکا

پونیکا از عصاره هسته انار تولید شده و هر کپسول حاوی 500 میلی گردم عصاره هسته انار است که بر اساس وجود حداقل 40 درصد الاژیک اسید استاندارد شده است. این داروی گیاهی هم برای رفع تنبلی تخمدان و پلی کیستیک توصیه شده است. عموما داروهای خشک یا کپسولی به دلیل اثربخشی دیرتر مدت مصرف طولانی دارند. همچنین این دارو برای عفونت اثربخشی کمتری دارد. چون اغلب بیماریهای زنان شامل کیست و فیبروم از عفونت ناشی میشود مصرف داروهای خوراکی یا شیافی برای رفع عفونت باید در اولویت درمان باشد. کپسول پونیکا دارای دوره مصرف 3 ماهه است. این کپسول کمک درمانی است و داروی اصلی کیست نمیتواند باشد.

4- قطره ویتاگنوس

 

قرص یا قطره ویتاگنوس عصاره گیاه 5 انگشت است که اغلب برای مشکلات یائسگی تجویز میشود. با اینحال در مواردی برای تنظیم هورمونی برای افرادی که مبتلا به کیست تخمدان هستند توصیه میگردد. مکانیسم این دارو کاملا هورمونی است و با اثر بر گیرنده های دوپامینی مغز در نظیم هورمونی نقش دارد. علاوه بر این ویتاگنوس سبب کاهش ترشح پرولاکتین میشود. از عوارض این دارو به تهوع، سرگیجه و سردرد میتوان اشاره کرد که با مصرف همرمان صمغ عربی با آن تا حد زیادی برطرف میشود. در نظر داشته باشید قطره ویتاگنوس بهتر از قرص ویتاگنوس جواب میدهد. قطره ویتاگنوس همراه کپسول ساپوژکس و معجون آرغیس برای فیبروم رحمی نیز کاربرد دارد. برای کیست هموراژیک قطره ویتاگنوس با عصاره ساپوژکس مصرف میشود.

شکل دارویی: قرص  و شربت

طریقه مصرف: بر اساس نسخه پزشک دو تا 3 بار در روز

 

5- مر بوعلی

این کپسول توسط شرکت بوعلی دارو تولید شده و برای اختلالات پریود، باز کردن عادات ماهانه به عنوان یک داروی قاعده آور است. برای افرادی که دچار تنبلی تخمدان یا کیست هستند به عنوان کمک درمانی مطرح است. ترکیبات این دارو شامل مر، کاکوتی، سداب، روناس، آنغوزه و ... است. برای افرادی که دچار خونریزی قاعدگی طولانی یا لکه بینی مکرر یا آندومتریوز هستند نباید مصرف شود.

شکل دارویی: 40 عدد کپسول

نحوه مصرف: 2 الی 4 کپسول صبح ناشتا و شب قبل از خواب ، وابسته به سن و تجویز پزشک مصرف شود.

به علت گرم مزاج بودن اجزای این فرآورده و همچنین اثرات تحریکی ، ممکن است سبب سوزش معده و امعا شود.

 

6- حب کیست تخمدان

 

حب کیست تخمدان به شکل قرص فشرده توسط دکتر روازاده و خیر اندیش بر اساس کتاب قرابادین کبیر توصیه شده است که مشخصات آن در ذیل آورده شده است:

ترکیبات حب کیست تخمدان 1 : بادرنجبویه، نعناع، آویشن، مرزنجوش، بابونه، تخم بلدرچین
مواردمصرف : رفع کیست تخمدان  
نحوه مصرف : صبح، ظهر، شب قبل ازغذا 1 عدد میل شود
منع مصرف : درزنان باردارممنوع است
مزاج : گرم وخشک
نوع بسته بندی :قوطی پلاستیکی

ترکیبات حب کیست 2: زنجبیل، دارچین، جوز، خولنجان، تخم پیاز، تخم هویج و ...
نحوه مصرف: صبح، ظهر، شب قبل از غذا یک عدد میل شود مصرف این دارو با داروی کیست 1 مصرف شود. در صورت گرمی بیش از حد بدن، دم کرده خطمی یا صمغ عربی با ان مصرف شود.
مدت زمان مصرف: 20 روز
مزاج: گرم و خشک

این دارو هم به عنوان کمک درمانی در کیست تخمدان میتوان درنظر گرفت. به طور کلی داروهای خشک مثل کپسول، قرص یا معجونها دوره درمان طولانی تری دارند.

7- پودر هلسی

پودر ضدکیست تخمدان هلسی محصولی گیاهی است که علاوه بر رفع کیست تخمدان، در تنظیم‌ سیکل‌ های قاعدگی و پریود و همچنین عفونت موثر است. بر اساس شرایط بیمار دوره مصرف دو تا 3 ماهه دارد.

شکل دارویی: 10 ساشه گیاهی (پودر)

نحوه مصرف: این محصول دارای 10 ساشه گیاهی است که باید در آب جوشانده شود و روزی 3 وعده مصرف گردد.

 

8- شیاف ماریانا

شیاف ماریانا با داشتن ترکیبات قابض سبب جمع شدن واژن میشود که اغلب برای تنگی واژن از آن استفاده میشود. این شیاف بر عفونت هم تاثیر گذار است. البته بر عفونتهای بالاتر از واژن مثل رحم و لوله های فالوپ تاثیر ناچیزی دارد. استفاده از داروهایی مثل ساپوژکس که ترشحات کلی دستگاه تولید مثلی را زیاد میکنند بهتر است.

شیاف ماریانا توسط افراد مختلفی تولید شده است و اصل آن تحت لیسانس ترکیه در داخل کشور تولید میشود. این شیاف در مورد کیست تخمدان هم اثر دارد اما به دلیل خشک کردن واژن همانند داروهای آنتی بیوتیک عمل میکند. این شیاف با انقباض و جمع کردن واژن و رحم سبب دفع عفونت میشود. شیافهای دیگری نیز برای درمان کیست و فیبروم به صورت دست ساز در کشور موجود میباشد.

 

باید توجه داشت که داروهای گیاهی دست ساز زیادی در کشور تولید و توزیع میشود و باید داروهای تخمدان و رحم را از شرکتهای تولیدی تهیه نمود. دارو باید براساس مواد موثره استانداردسازی شود و نسبت و درصد گیاهان مشخص باشد. از طرفی چون شرکتهای تولیدی  در اندازه زیاد گیاه وارد دستگاه میکنند کیفیت  محصول از عصاره های عطاری یا دست ساز بالاتر است. داروهای موثر در تمام بیماریها باید به شکل عصاره باشد عرقیات یا مقطر گیاهی اثرات کمتری دارند