چطور برای بارداری اقدام کنیم؟

چطور برای بارداری اقدام کنیم؟ ۳۴۲۶

قبل از اقدام به بارداری ساعت آمیزش را جدی بگیرید. هر ساعت و هر روزی اقدام به بارداری نکنید.

توصیه های مهمی قبل از باداری در دین اسلام آمده است که هیچ متخصص و پزشکی نمیتواند این موارد را به افراد توصیه کند. لطفا اگر قصد بارداری دارید مطالب زیر را مطالعه کنید و فرزندی سالم و باهوش داشته باشید. اینکه فقط بچه دار شویم با هر روشی و هر زمانی و هر جور دلمان خواست میشود بچه معلول، کند ذهن، با مشکلات ژنتیکی نادر، با معلولیتهای پنهان که از سن خاصی بروز پیدا میکند و هزاران مشکلی که به چشم سر مشخص نمیشود. دقت نکردن در زمان آمیزش و عدم به کار گیری توصیه های مهم در این زمینه خسارتی را به دنبال دارد که از بچه دار شدن پشیمان میشوید.

پس قبل از این کار مهم حتما برنامه ریزی کنید و تاریخ مناسبی انتخاب کنید. هیچ چیزی در این دنیا مهم تر از تولید یک انسان سالم نیست. اگر بخواهیم یک وسیله درست کنیم تمام دقتمان را به کار میگیریم تا به شکل عالی تمام شود ولی برای بچه دار شدن از بعضی حیوانات هم ضعیف تر عمل میکنیم. زمان آمیزش مهم ترین مسئله در بارداری است. گونه ای از آهو با بیرون آمدن یک ستاره در مهر ماه آمیزش میکند تا بچه خود را در بهار بتواند از شیر و علف تازه بهره مند کند. وقتی حیوانات به زمان آمیزش اهمیت میدهند چرا انسان به این مسئله مهم سطحی نگاه میکند؟

متاسفانه در آموزشهای داخل کشور فقط روشهای پیشگیری از بارداری را آموزش میدهند و روشهای درست بارداری را اصلا مطرح نمیکنند. چون سیستم بهداشتی و درمانی در دست پزشکی مدرن است زمان و روش بارداری در پزشکی جدید جایگاهی ندارد. در علم جدید فقط بارداری مهم است چه ساعتی و با چه کیفیتی مهم نیست. یک زوج نمیدانند چگونه باید برای یک بارداری صحیح اقدام کنند.

تمامی نخبگان، علما و برجستگان تاریخ زمان انعقاد نطفه خاصی داشتند. برای نمونه در تاریخ آمده است شبی ستاره شناسی به خانه سینا (پدر ابوعلی سینا) آمد و از او خواست که نیمه شب او را برای رصد ستاره ای خاص که هر چند صد سال مشخص میشود بیدار کند. صبح ستاره شناس با طلوع خورشید بیدار شد و به پدر ابوعلی گفت چرا من را بیدار نکردی گفت دیشب مشغول معاشقه با همسرم بودم و خوابم برد. ستاره شناس به او گفت اگر امشب نطفه ای شکل بگیرد از دانشمندان خواهد بود. ابوعلی سینا فردی بود که ویژگیهای عادی نداشت و قدرت تشخیص و حافظه او از بچگی مشخص بود. اگر تاریخ انعقاد نطفه بزرگان دینی را بررسی کنیم به این نتیجه میرسیم که آنها با وضو و دعا و نماز در زمان خاصی برای فرزند دار شدن اقدام میکردند و بعد از آمیزش هم غسل میکردند. تنها خدایی که انسان را خلق کرده است میداند چه چیزی برای انسان درست است. دستورات پزشکی جدید هیچ روشی را برای فرزند دار شدن پیشنهاد نمیدهد. این میشود که جامعه اسلامی پر شده است از انسانهای معلول کند ذهن، با اندام و ظاهر نامناسب و ... وقتی کودکی از لحاظ ژنتیکی هوش بالایی نداشته باشد نمیتوان از او انتظار یادگیری خوب داشت. با کندر و زعفران و پسته و بادام هم نمیتوان هوش او را بالا برد. پس وقتی نطفه شکل گرفت کار تمام است و هر آنچه باید میشد شد!

بعضی از افراد در صدد بی اهمیت جلوه دادن ساعات شبانه روز برای آمیزش هستند. مثلا میگویند فلان ستاره ای که این همه از ما دور است چطور میتواند بر نطفه اثر بگذارد؟ خسوف و کسوف چه ربطی به آمیزش دارد؟ شب جمعه با شب شنبه چه فرقی دارد و صدها شبهه از این دست. ماه میلیارها تن آب را در دریاها به سمت خود میکشد و جذر و مد اتفاق می افتد بعد بر روی آدم 70 کیلویی اثر ندارد؟!

بسیاری از تصادفات و دعواها و سردردها و تشنجها  در وسط ماه قمری اتفاق می افتد. در بعضی از بیمارستانهای خارج از کشور جراحی در سه روز وسط ماه قمری ممنوع است. به دلیل سیلان و حرکت خون به بیرون بدن.  هیچ دستوری در دنیا به اندازه دستورات اسلامی برای زندگی دنیوی انقدر علمی و دقیق نیست. علم امروزی ناتوان از کشف حقایق مربوط به انسان و رابطه او با عالم هستی است.

 

لطفا قبل از مطالعه مطالب موارد زیر را در نظر داشته باشید

بارداری یک مسئله با احتمالات فراوان است. یعنی ممکن است از یک زوجی بدون رعایت همه چیز فرد صالحی متولد شود. یا اخلاق و رفتار یک بچه به پدر و مادر شبیه نباشد. این موارد استثنا هستند و در قائده اصلی نمیگنجند. برای مثال ازدواج فامیلی ریسک فرزندان ناسالم را بالا میبرد. حال ممکن است از دو فرد با رابطه فامیلی نزدیک فرزندان کاملا سالمی متولد شود. بنابراین وقتی گفته میشود در فلان ساعت آمیزش کنید این مسائل را رعایت کنید، ازدواج فامیلی نکنید و ... هدف بالا بردن احتمالات مثبت و خنثی کردن اختلالاتی است که ممکن است در بچه اتفاق بیفتد.

 ممکن است توصیه های زمان آمیزش باهم تداخل داشته باشد پس بهترین ساعت را خودتان مشخص کنید مثلا شب جمعه اگر اول ماه قمری باشد مناسب نیست. تاریخ آمیزش باید بر اساس ماه قمری باشد. چون تشعشعات ماه و ستارگان بر زمین و موجودات اثر قطعی دارد.

قرار نیست شما شب جمعه آمیزش کنید بقیه فاکتورها اهمیت نداشته باشند. نمیتواند غذای نامناسب و ناسالم را با زمان خوب آمیزش جبران کرد. سالم بودن به نداشتن معلولیت جسمی یا ذهنی نیست. فکر نکنید اینکه فرزند شما ظاهر سالم و زیبا  داشته باشد کار تمام شده است خیر. مشکلات ژنتیکی متعدد در افراد وجود دارد و بعد از گذر زمان مشخص میشود. مثلا در بسیاری از خانواده ها بیماریها ارثی است و به دلیل فرهنگ غلط ازدواج فامیلی این بیماری ها  دائم در حال گسترش هستند. اگر بین نزدیکان خود دقت کنید متوجه میشوید که مثلا خانواده احمدی ها همگی بیماری کلیوی دارند یا خانواده های محمودی ها همگی دچار بیماریهای قلبی هستند. اگر دو نفر که یک جد مشترک دارند باهم ازدواج کنند به طور حتم یک بیماری در فرندان آنها بوجود خواهد آمد. باز تاکید میکنیم منظور ما از بیماری معلولیت ظاهری نیست. مستعد بودن به ابتلا به بیماری های عفونی، ضعیف بودن سیستم ایمنی، مشکلات گوارشی، اختلال حواس، مشکلات هورمونی و اختلالاتی که در ظاهر کسی به آن پی نمیبرد، ریزش مو، ریفلاکس معده، فتق و بیماریهایی مثل چربی خون و ... همگی از اختلالات ژنتیکی است که بعد از تولد در سنین بالاتر مشخص میشود. حتی آزمایشات ژنتیکی نیز سالم بودن فرد را نشان میدهند. برای نمونه خانواده هایی هستند که همگی به طور ارثی دچار ریفلاکس معده هستند. ریفلاکس معده چیزی نیست که بتوان با آزمایش ژنتیکی مشخص کرد. از این دست بیماریهای به ظاهر کم اهمیت در اغلب خانواده ها وجود دارد. این مشکلات در زندگی عادی فرد اخلال بوجود می آورد و

پس اگر قرار است بچه دار شویم مرحله قبل تر یعنی ازدواج مهم است. از یک زن با سابقه بیماریهای ژنتیکی در اطرافیان احتمال بچه ای بیمار زیاد خواهد بود. مسائل ژنتیکی را جدی بگیرید.

 برای داشتن فرزندی سالم فقط یک راه وجود دارد: عمل کردن به دستورات دینی قبل از بارداری

 وقتی نطفه شکل گرفت رعایت سایر مسائل توصیه شده کمک زیادی نمیکند.

حضرت علی به یاران خود گفت بروید از یک قبیله ای با مردان شجاع برای من یک زن بگیرید. حضرت علی که عالم در مشت او بود نیازی نداشت از دیگران کمک بخواهد که کدام زن بهتر است. این گفته چراغ راهی برای دیگران بود که بدانند خصلت و اخلاق تا حد زیادی از مبانی ژنتیکی پیروی میکند و ویژگی خوبی که جنبه ژنتیکی داشته باشد به ارث خواهد رسید. آن زن ام البنین بود که مادر حضرت ابالفضل شد. اگر زنی خسیس باشد فرزندان او نیز تا حد زیادی این صفت را به ارث میبرند. اگر مردی عصبانی باشد فرزندان نیز تا درصد بالایی عصبانی هستند. پسران تا حد زیادی شبیه مادر خود میشوند و دختران شبیه پدر خود. در انتخاب خود دقت کنید که از چه خانواده ای ازدواج میکنید.

سه مسئله کلی در آمیزش و انعقاد نطفه مهم است:

  • زمان و تاریخ انعقاد نطفه
  • تغذیه قبل از بارداری برای پدر و مادر
  • حالت روحی-روانی زوج در هنگام آمیزش

 

چه زمانی بهترین زمان انعقاد نطفه است؟

منظور از آمیزش در این متن انعقاد نطفه است. وگرنه از نظر شرعی زن و شوهر، هر وقت بخواهند می توانند با هم ارتباط برقرار کنند و هر گونه لذتی ازهم ببرند ولی در ایام عادت ماهیانه و یا در ایام نفاس بعد از زایمان (تا ده روز) و در ایامی که در حال احرام حج یا عمره باشند ارتباط حرام است.

  • اوقاتي که آمیزش و رابطه مطلوب است.
    شب دوشنبه که در پي آن ،احتمال دارد فرزند، حافظ کتاب خدا و راضي به آنچه خداوند برايش قرار داده بشود
    شب سه شنبه که احتمال دارد در اثر آن بعد از سعادت اسلام ، شهادت روزي او مي شود ، خداوند او را با مشرکين عذاب نمي کند ، دهانش خوشبو ، دلش رحيم و جوانمرد خواهد بود و زبانش از دروغ و غيبت و تهمت پاک مي ماند .
    شب پنج شنبه که در پي آن ،احتمال دارد حاکمي از حکما و يا عالمي از علما بشود.
    روز پنج شنبه هنگام زوال ( اذان ظهر ) که در پي آن شيطان به او نزديک نگردد تا پير شود و سلامتي دين ودنيا روزي اش خواهد بود .
    شب جمعه که در پي آن ،احتمال دارد بچه خطيب و سخنگو بشود .
    روز جمعه بعد از عصر که احتمال دارد آن فرزند از دانايان مشهور شود .
    شب جمعه بعد از نماز عشا که اميد است آن فرزند شبيه والدين باشد.
    شب اول ماه رمضان که احتمال سلامت فرزند بسیار زیاد است

 

  • اوقاتي که انعقاد نطفه مکروه است
  • در ميان طلوع فجر (اذان صبح) و طلوع خورشيد (افزایش احتمال سقط جنین)
  • بعد از ظهر ، بعد از غروب تا رفتن سرخي مغرب
  • جماع در فرصت بین اذان و اقامه نماز که مخصوص اعمال عبادی است
  • شب خسوف و روز کسوف
  • شب و روزي که در آن بادهاي سياه ، سرخ يا زرد بوزد یا  هنگام زلزله
  • در اول ماه (غير از ماه رمضان ) ، نيمه ماه و آخر ماه .( ماههاي قمري )
  • شب عيد فطر و عید قربان

 

  • شرایطی که آمیزش (انعقاد نطفه) مکروه است
  • آمیزش بعد از احتلام در خواب یا آمیزش بعد از یک آمیزش دیگر بدون غسل
  •  جماع در اتاقی که بچه‏ای وجود داشته باشد.
  • نگاه کردن به عورت زن هنگام جماع یا جماع به صورت عریان
  •  جماع رو به قبله و پشت به قبله جماع بدون وضو یا غسل
  •  هنگامی که شکم پر است
  • آمیزش در حالت مستی (طبق مطالعات پزشکان جدید باعث نرمی استخوان فرزند میشود)
  • جماع زیر تابش مستقیم نور خورشید

 

نقل شده که حضرت رسول اکرم (ع) به علي (ع) فرمودند : يا علي در مقابل نور خورشيد مجامعت مکن مگر اينکه پرده اي بياويزي که شما را بپوشاند ؛ زيرا اگر در آن حال فرزندي به وجود آيد ؛ هميشه در حال پريشاني و فقر است تا بميرد

  • آمیزش در مسافرت یا پیش از مسافرت که اضطراب حاکم است.
     

وجه اشتراک زمانهایی که نهی شده عدم آرامش بدنی انسان است. آرامش بدنی، روحی و جسمی، آرامش شرایط جوی و بیرونی هر دو مهم هستند. در زمانهایی چون اول ماه، طلوع و غروب خورشید، خسوف و ... تشعشعات از بیرون جو زمین زیاد است. بنا به موقعيت فصول سال؛ فشارهوا ؛ رطوبت ، خشکي میزان تشعشعات مجهول در فضا متغیر است. اگر نطفه ای در این زمان ها شکل بگیرد دچار مشکلات متنوعی خواهد شد مثل شب ادراری، صرع، لکنت زبان، بیماریهای نادر مثل اوتیسم، پروانه ای، تری زومی و غیره. آمیزش در اغلب موارد در این زمانها باعث سقط جنین میشود.

بهترین زمان آمیزش و انعقاد نطفه شب است زمانی که غذا از معده وارد روده شده است حدودا ساعت 12 تا 2 شب با توجه به فرهنگ امروزی. آمیزش بی موقع سلامتی مرد و زن را نیز به خطر می اندازد. بخصوص مردان اگر رعایت نکنند دچار مشکلات متعدد کلیه، مثانه و پروستات میشوند.

در روایت معصوم آمده است: نزدیکی بهتر است در اول شب نباشد بلکه ساعاتی بعد از خوردن شام باشد زیرا معده پر است نزدیکی موجب قولنج و فلج و رعشر و نقرس و سنگ درون و چکیدن بول و فتق و ضعف بینایی می شود.
امام رضا(ع) فرمود این عمل را در آخر شب انجام دهید. زیرا برای بدن صالحتر و مایه امید بیشتر و ذکاوت بیشتر برای فرزند که در آن میان ایجاد می کند می باشد

توصیه های اسلامی کاملا علمی است و نباید به دید توصیه های دینی نگاه کرد.

توجه داشته باشید مسئولیت عدم توجه به این دستورات و ایجاد بچه ای ناقص در درجه اول به پدر و مادر نا آگاه مربوط است.

 

آیا خوراکی ها بر روی جنسیت جنین تاثیر می گذارند؟...

استفاده از مواد غذايي حاوي سديم و پتاسيم باعث تشكيل جنين مذكر و استفاده از مواد غذايي حاوي يون هاي كلسيم و منيزيم باعث تشكيل جنين مونث مي شود. زمان شروع رژيم غذايي براي تعيين جنسيت جنين حداقل دو ماه قبل از بارداري است.  نقش تغذيه در تعيين جنسيت تا حدود 75 تا 80 درصد به اثبات رسيده است يون هاي سديم، پتاسيم و كلسيم در تعيين جنسيت جنين نقش اساسي دارند و نسبت يون ها در مواد غذايي مهم تر از غلظت آنها است درخصوص رعايت رژيم در مواردي كه همسران تمايل به داشتن فرزند پسر دارند، به مادران توصيه شده مادري كه تمايل به داشتن فرزند پسر دارد بايد مصرف لبنيات را از رژيم غذايي خود حذف كند و ميوه جات و سبزيجات بيشتري مصرف كند. همچنين مصرف گروه نان و غلات، انواع گوشت ها و ميوه ها و حبوبات و دانه هاي روغني، كره، انواع ادويه جات، انواع شيريني هاي طبیعی بلامانع است. مواد غذايي غيرمجاز در رژيم غذايي جنين پسر شامل ميگو و تخم مرغ و از گروه ميوه ها و سبزيجات كرفس و اسفناج، لوبياي سبز، كاهوي سبز مي باشد. حذف نمك در غذاها از نكات مهم در اين رژيم مي باشد. از گروه ميوه ها و سبزيجات مادر مي تواند هويج، خيار، لوبيا سبز، ترب و سيب زميني و پياز مصرف كند ولي در مصرف انواع لبنيات هيچ گونه محدوديتي ندارد. این خوراکی ها هستند که بدن ما را میسازند پس اثر تغذیه را قبل از بارداری جدی بگیرید. مثلا قبل از بارداري خوردن سيب،به ،گلابي (پدر بيشتر )،انار ،نيم ساعت قبل از صبحانه و به صورت ناشتا، در زيبايي موثر است همچننين معجون شير ،گردو و خرما تاثير زيادي بر زيبايي دارد. مغز بادام و مغز تخمه خربزه قواي جنسي مرد را تقويت و بر زيبايي فرزند موثر است
 

تعیین جنسیت جنین با مرد است. البته شرایط بدنی زن نیز تعیین کننده است که اسپرم حاوی کروموزوم Y به تخمک برسد. هر چه محیط داخلی بدن زن قلیایی تر باشد احتمال پسر شدن جنین زیاد است. در روایات مصرف کاسنی برای مردان در افزایش پسر شدن جنین بسیار اثربخش است. امروزه بجای کاسنی همان عرق کاسنی مصرف میشود که تا حد زیادی همان خواص را دارد. البته دوتا سه ماه قبل از اقدام به بارداری باید این عرق به مرور مصرف شود نه یک ساعت قبل از آمیزش! تعجیل در آمیزش و آماده نکردن زن برای آمیزش احتمال دخترزایی را بیشتر میکند. در نظر داشته باشید این موارد میزان احتمال پسر دار شدن را از 50 درصد شاید به 55 درصد برسانند. اینطور نیست که با رعایت موارد حتما پسرزایی اتفاق می افتد. به طور کلی احتمال پسر زایی از دختر زایی کمی بیشتر است

آیا صفات اکتسابی ارثی میشود؟

مثلا اگر فردی روی اخلاق کار کند آیا فرزند او نیز دارای اخلاق خوب خواهد شد؟

طی مطالعات صورت گرفته صفاتی که در اثر محیط، تغذیه، رفتار در انسان ایجاد میشود به ارث خواهد رسید. این مسئله در تمام جانوران و گیاهان وجود دارد. تعامل با افراد، زندگی در یک محیط و تغییرات رفتاری در ژنها تغییر ایجاد میکند. این موضوع مدتها پیش توسط بعضی از دانشمندان مطرح شد منتهی با اثبات قوانین ژنتیکی رد شد. دوباره طی تحقیقاتی مشخص شد این حرف کامل اشتباه نبوده و بعضی از جنبه های آن درست است. بنابراین اگر روی اخلاق و رفتار خود کار کنیم در محیط سالمی زندگی کنیم و تغذیه درستی داشته باشیم فرزندان سالمی از لحاظ جسمی و روحی خواهیم داشت. بعضی از پزشکان خارجی مطرح کرده اند که اگر پدر یا مادر مشروب مصرف کنند و در حین آمیزش مست باشند کودک آنها خرفت و کودن خواهد شد.

حالت روحی-روانی زوج در هنگام آمیزش

آنچه در ارتباط با نقش وراثت و تشکیل نطفه فوق العاده اهمیت دارد، شرایطی است که والدین حین انعقاد نطفه دارا هستند.

زمان آمیزش: که گفته شد.

حالات والدین درآن زمان: رو به قبله و پشت به قبله نباشد، با ذکر و نام خدا همراه باشد، فکر آنها در آن زمان و...

نقل شده در زمانی که موسی علیه السلام چوپان حضرت شعیب علیه السلام بود، با او قرار دادی را به این شرح بست که هر چه گوسفند ابلق در گله پیدا شد به عنوان مزد به موسی علیه السلام داده شود. پس از قرار داد موسی علیه السلام پوست بعضی از قسمت های عصای خود را کند و یک عبای ابلق به آن آویزان کرد و آن را در چراگاه گوسفندان نصب نمود که گوسفندان هنگام آمیزش به آن نگاه می کردند. در آخر سال که روز مزد گرفتن بود، حضرت شعیب علیه السلام مشاهده کرد که اکثر بچه های گوسفندان ابلق شده اند. موسی علیه السلام فرمود از طریق دیدن در هنگام آمیزش وضع گوسفندان به این گونه تغییر کرد.

ابوعلی سینا پزشک حاذق ایرانی حرفی بدون تحقیق در کتاب خود ننوشته است. شیخ الرئیس گفته اگر مرد و زنی در حین انعقاد نطفه در ذهن خود چهره ای را تصور کنند جنین مانند آن خواهد شد.

در کتاب مراقبت های بارداری از نظر دین و دانش آمده است: در یک خانواده آفریقایی که زن و شوهر هر دو سیاه پوست بودند، فرزندی سرخ پوست به دنیا آمد. دانشمندان پس از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که شوهر آن زن دوستی سرخ پوست داشته و عکس آن را به دیوار خانه اش نصب کرده، هنگام آمیزش چشمش به آن عکس می افتد و به دوستش فکر می کند. این فکر در نطفه او اثر گذاشته و فرزندش شبیه دوستش متولد شده.

این مسائل در طب جدید جایگاهی ندارد ولی در بسیاری از موارد اثبات شده است.

حالات پدر و مادر
درپي رواياتي که بيانگر تاثيرات ، به پدران و مادران سفارش شده است که در حين نزديکي با وضو بوده و به ياد خدا باشند. بديهي است ياد خدا موجب آرامش قلب مي شود و در فرزند اثر مثبتي خواهد داشت . همچنين رغبت و ميل قوي جنسي زوجين ، در زيايي جنين و هوشمندي وي اثري قطعي خواهد نهاد . ترس و اظطراب والدين به هنگام عمل زناشويي ، بدترين تاثير را بر روي طفل مي گذارد ؛ همانگونه که آرامش خاطر پدر و مادر ، تاثير بس نيکو در فرزند مي نهد .
تاثير خستگي زياد ، روي جنين کاملا محسوس است و او را ضعيف و رنجور مي کند .در حديثي از معصومين (ع) نقل شده است که فرموده اند : در شبي که از مسافرت بر مي گرديد و همينطور در شبي که مي خواهيد به مسافرت برويد ، نزديکي نکنيد .
در ساعات اوليه شب با جسمي خسته و شکمي پر ، آميزش صورت نگيرد ، بلکه در ساعات پاياني شب که خستگي جسم تا حد زايل و شکم نيز خالي شده انجام شود . تجربه نشان داده است فرزنداني که نطفه آنها در ساعات پاياني شب منعقد مي شود از هوش بيشتري برخوردارند.

بعد از اینکه همه موارد قبل از بارداری را رعایت کردید تغذیه و توصیه های بعد حین بارداری را هم به شکل احسنت انجام دهید. در مورد نامگذاری فرزند هم دقت داشته باشید که نامگذاری هم تابع قوانین خاصی است که باید به اهل فن آن رجوع کنید. در زمینه نامگذاری میتوانید از مشاورین سایت برگ بهشت استفاده کنید.

سایر توصیه های تکمیلی اعم از رعایت واجبات دینی، قرائت قرآن، صلوات، شرکت در مراسم معنوی، استغفار و با وضوبودن و سایر مستحبات نقش مهمی در شکل گیری خصوصیات روحی جنین خواهد داشت.

برای آشنایی با آداب و مستحبات آمیزش به کتب زیر مراجعه فرمایید:

ازدواج مکتب انسان سازى شهید دکتر پاک‏نژاد، ج 3
آیین همسردارى ابراهیم امینى
حلیه‏المتقین (ص 70 75) علامه مجلسى
بهشت خانواده دکتر مصطفوى
بهداشت ازدواج از نظر اسلام دکتر صفدر صانعى
ازدواج و مسائل جنسى، گروهى از نویسندگان
مشاوره جنسی و زناشویی، علی اسلامی نسب

کتاب ریحانه بهشتی