درمان کیست در دختران جوان و مجرد

درمان کیست در دختران جوان و مجرد ۴۶۷۶۲

بسیاری از دختران در سن بلوغ و بعد از آن دچار تنبلی تخمدان و کیست میشوند. راه حل درمان این بیماری چیست؟

دختران مجرد پس از بلوغ جنسی آماج حوادث مختلف میشوند! درس و کنکور و ازدواج و تغییرات هورمونی و در مواردی استرس و فشار عصبی و مشکلات و اختلافات خانوادگی، آرایشهای زیاد و ... سبب بی نظمی در پریود و تنبلی تخمدان و در نهایت کیست یا پلی کیستیک تخمدان میشوند. اول باید این نکته مهم را یادآور شد که این بیماری راه حل و درمان طبیعی دارد. خانواده ها بخصوص مادران این دختران نباید استرس داشته باشند یا اینکه بیماری را لاعلاج جلوه دهند که خود استرس بدتر از این بیماری است! افراد زیادی با استفاده از داروهای گیاهی به بهودی کامل رسیده اند و باردار شده اند . متاسفانه پزشکان برای کیست تخمدان راه حلی ندارند و قرصهای هورمونی مختلف (مثل ال دی، متفورمین و یا اسپیرونولاکتون) نوشته که اغلب با حالت تهوع و سردرد و عوارض متعدد جسمی (مثل کیست سینه، پولیپ رحم یا عود بیشتر تنبلی تخمدان) همراه است. این قرصها فقط و فقط عوارض و علائم بیماری را خاموش میکنند در حالی که علت اصلی این بیماری مثل عفونت پنهان یا آشکار رحمی، درد یا خونریزی غیر طبیعی، خشکی و کاهش ترشحات، مشکلات گوارشی، کم خونی یا استرس یا تغییرات هورمونی پابرجاست. به محض کنار گذاشتن این قرصها علائم کیست یا پلی کیستیک با شدت بیشتر برمیگردد. موهای زائد، جوش صورت، چاقی پایین تنه  و غیره از جمله عوارض ناخوشایند است که در اثر کیست یا تنبلی تخمدان بروز پیدا میکند.

 قبل از درمان هر مشکلی باید شرایط بیمار را درنظر گرفت اگر فردی که دچار تخمدان پلی کیستیک است لاغر، ضعیف و از لحاظ جسمی بنیه قوی نداشته باشد مصرف داروهای گیاهی به تنهایی (که اغلب دارای طبیعت گرم میباشند) مناسب نیست. در این موارد توصیه میشود که افراد از غذاهای مقوی و سالم و زودهضم استفاده کنند چون افراد لاغر سیستم گوارشی ضعیفی دارند و مصرف غذاهای سنگین برای آنها مناسب نیست.

مهمترین اصل در پیشگیری از بیماریها سبک تغذیه و غذای مناسب است. مصرف وعده های سبک و با ارزش غذایی بالا توصیه میشود. درست غذا خوردن از اینکه چه چیزی خورده شود مهمتر است. از مصرف ترشیجات و سایر غذاهای نامناسب باید پرهیز کرد. سیستم هورمونی خانمها بدلیل حساسیت بالا با کوچکترین تغذیه نامناسب، قرار گرفتن در محیط سرد و یا مرطوب یا فشار روحی بهم ریخته و سبب ایجاد کیست میشود. درمورد مصرف غذاهای مناسب به مقاله چی بخوریم چی نخوریم مراجعه کنید. یا فایل این مقاله را از قسمت پایین همین صفحه دانلود کنید.

اگر فرد مبتلا به تنبلی تخمدان یا پلی کیستیک لاغر نبود و ضعف جسمی نداشت میتواند از عصاره ساپوژکس برا رفع پلی کیستیک استفاده کند. مصرف 40 روز عصاره برای این موارد پیشنهاد میشود. اغلب طی این مدت برطرف میشود. در موارد شدید این بیماری دو تا سه ماه مصرف پیشنهاد میشود. دوره درمانی هر فردی با دیگری متفاوت است. عواملی چون ژنتیک، آب و هوا، تغذیه و غیره در جوابدهی یک دارو  اثر گذار هستند. هر بطری برای مصرف یک هفته تا 10 روز است. یعنی هر بطری باید یک هفته تا نهایتا 10 روزه تمام شود. استفاده از دوز موثر در درمان بیماری مهم است نباید کمتر این مقدار مصرف شود. 

بدون توجیه و بدون مشورت با متخصص امر از مصرف رازیانه برای درمان کیست تخمدان پرهیز کنید بدلیل اینکه این گیاه غدد داخلی را تحریک میکند ممکن است در فردی سبب افزایش بیش از حد استروژن شده و سبب بزرگ شدن یا تبدیل کیستها به انواع صعب العلاج شود.

مصرف داروی گیاهی ساپوژکس با افزایش ترشحات همراه است که سبب دفع عفونت و ضایعات لنفی و پاکسازی رحم شده و به  بهبود سریعتر تخمدان و رحم کمک میکند. عصاره ساپوژکس دارای عوارض جانبی برای مصرف کننده گان نبوده و برای خانمهایی که قصد بارداری دارند بسیار مناسب است. این عصاره سبب افزایش و بهبود تخمک گذاری و کاهش درد و تنظیم سیکل قاعدگی میشود.

مصرف قرصهای ضد بارداری و آنتی بیوتیک سبب خشکی رحم شده و احتمال عفونت را افزایش میدهد. همچنین مصرف بیش از حد این قرصهای هورمونی، کورتونها، ضد دردها و داروهای معده سبب تغییر هورمونهای بدن، وابستگی به دارو، احتمال ضخیم شدن جداره تخمدان و برگشت مجدد کیست خواهد شد. در واقع تا زمانی که فرد از قرص ضد بارداری یا آمپول پروژسترون مصرف کند پریود میشود و در صورت ترک دارو به همان وضعیت اول برمیگردد.

افرادی که مجرد هستند و دچار تنبلی تخمدان هستند نباید قرصهای ضدبارداری مصرف کنند. چرا که سبب تغییر سیکل ماهانه شده و بر روی تخمکها و رحم اثر منفی خواهد داشت. چنین افرادی در صورت بارداری احتمال سقط بیشتری هم دارند.

پلی کیستیک اغلب همراه با اختلال هورمونهای تیروئید نیز همراه است که اغلب قرص لووتریکیسن توصیه میشود.افرادی که لووتیروکسین مصرف میکنند با خوردن سیاه دانه و عسل، زنجبیل و روغن مالی ناحیه گلو با روغن سیاه دانه میتوانند این قرص را کنار بگذارند. مصرف طولانی مدت این قرص عوارض شدیدی دارد. البته داروهای دیگری نیز در طب سنتی یا طب اسلامی وجود دارد. در تمامی بیماریها و روشهای درمانی نداشتن یبوست و تخلیه کامل روده ها باید در نظر داشت.

برای درمان کامل کم کاری تیروئید بدون بازگشت با داروی گیاهی اینجا کلیک کنید

برای درمان کیست تخمدان و پلی کیستیک اینجا کلیک کنید

برای مطالعه برنامه غذایی اینجا کلیک کنید.

مصرف قرصهای ضد بارداری سبب افزایش احتمال به اندومتریوز و کیست سینه میشود. مصرف متفورمین و سایر قرصهای درمانی کیست یا تنبلی تخمدان سبب کیست سینه، ایجاد پولیپ رحمی، و بخصوص سرطان سینه و رحم میگردد. متاسفانه بعضی از پزشکان همه بیماران خود را به یک چشم میبینند و یک توصیه به همه میکنند. چند بیمار را باهم داخل مطب می آورند و سریع بدون گوش دادن به صحبتهای بیمار تجویز خود را میکنند. مصرف زردچوبه، فلفل، زنجبیل به کاهش التهابات اندومترویوز و روند درمان کمک زیادی میکند. میتوانید از سایت کپسول زردچوبه را سفارش دهید که محتوی این ترکیبات است.

 

برداشتن تخمدان و رحم چه عوارضی دارد؟

متاسفانه بسیاری از پزشکان بخصوص پزشک زنان در اولین مواجه با بیمار دچار کیستهای تخمدانی صحبت از جراحی یا در آوردن رحم یا تخمدان میکنند. برداشتن رحم یا تخمدان با عوارض شدید جسمی و روحی همراه است. تخمدان و رحم تولید کننده هورمونهایی هستند که در کاهش ابتلا به بیماریهای عروقی  و افزایش عمر اثر غیرقابل انکاری دارند. از طرفی اگر صرفا قصد بردشتن فیبروم یا کیست باشد با عود مجدد همراه هست. بیماران بسیاری بودند که پس از چند ماه از جراحی دوباره کیست یا فیبروم در رحم رشد کرده است. تقریبا از هر 10 نفر 5 تا 6 نفر با عود مجدد بیماری حتی با رشد سریعتر مواجه شده اند.  به طور کلی جراحی این ضایعات رحمی سبب تحریک برای رشد میشود. مثل قارچی که شما بخواهید با کندن آن را ریشه کن کنید. اما دوباره جوانه زده و رشد میکند. حتی الامکان باید با روشهای سنتی و درمانهای طبیعی و گیاهی اقدام به کنترل و سپس درمان این بیماریها پرداخت.

برداشتن رحم یا تخمدان یا جراحی هیسترکتومی سبب عوارض زیر میشود:

پیری زودرس و یائسگی و به تبع تمام مشکلات پیری مثل سفیدی مو و چروک صورت و عروق

پوکی استخوان و افزایش چربی خون، فشار خون و قند خون و مشکلات قلبی

افزایش بی حوصلگی و خستگی، ضعف حافظه و تحلیل  قوای بدنی

کاهش عمر و کاهش حجم توده استخوانی و ماهیچه 

افتادگی مثانه و مشکلات ادراری و کلیوی

 

با قرصهای دکتر چکار کنیم؟!

افرادی که قصد مصرف داروهای گیاهی و روشهای درمانی طب سنتی را دارند باید از مصرف قرصهای شیمیایی پرهیز کنند یا همزمان مصرف نکنند. این نکته را نباید فراموش کرد که قرصهای شیمیایی تنها بیماری را کنترل میکنند نه درمان. در مواردی که بیمار مجبور به استفاده از قرصهای شیمیایی است؛ برای مثال زمانی که فرد نباید پریود شود یا خونریزی طولانی یا شدید عادت ماهیانه دارند میتوانند از قرصهای تجویز شده طی مدت محدود استفاده کنند.

یک توصیه مهم: بارداری خود را با هیچ توجیهی به تعویق نیندازید افرادی که اولین فرزند خود را در سن بالا به دنیا بیاورند یا فاصله بین فرزندآوری را زیاد کنند دچار انواع بیماریهای زنان اعم از  کیست و فیبروآدنوم سینه، کیستهای تخمدان اعم از پلی کیستیک، کیست هموراژیک، اندومتریوز، فیبروم و میوم رحمی، پولیپ و ضخامت جداره رحم و تغییرات هورمونی خواهند شد. اگر هم دچار این بیماریها هستید درمان کنید و بعد اقدام به بارداری کنید. بارداری با سقط سبب این میشود که بارداری بعدی با مشکلات دیگری مواجه شود. جداره رحم ضخیم شده، خونریزیهای بی موقع و بی دلیل و ....

فایل موارد خوراکی و پرهیزات را از انتهای همین صفحه دانلود کنید یا در قسمت چی بخوریم چی نخوریم مطالعه بفرمایید.