علل کیست تخمدان و درمان انواع کیست با روشهای طب سنتی

علل کیست تخمدان و درمان انواع کیست با روشهای طب سنتی ۳۳۵۲

امروزه تقریبا هر زن و دختری دچار کیست تخمدان میشود و کمتر زنی هست که بیماری کیست تخمدان را تجربه نکرده باشد. کیست تخمدان استرس زیادی به زنان وارد میکند و برای آنها بیماری خطرناکی جلوه میکند در حالی که درصد کمی از این کیستها خطرناک هستند.

لطفا مقاله زیر را تا انتها بخوانید مجموعه برگ بهشت چندین سال به طور تخصصی بر روی کیستهای تخمدانی تحقیق و مطالعه داشته است و مطالب همگی تجربی و علمی است.

چرا کیست تخمدان ایجاد میشود؟

دستگاه تناسلی زنان شامل تخمدان و رحم است. کیستها در تخمدان ایجاد میشوند و فیبروم و میوم در رحم. این دو نوع بیماری راه درمانی تقریبا یکسانی دارد اما در مواردی داروها متفاوت هستند.

دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری یک دستگاه حساب میشوند و محل دفع ضایعات بدنی هستند. بخصوص در خانمها در هر بار عادت ماهیانه حجم زیادی از خون آلوده و همراه مواد زائد دفع میشود.

از دلایل کیست تخمدان میتوان موارد زیر را نام برد:

تغذیه نامناسب، مصرف داروهای شیمیایی از هر نوعی بخصوص لووتروکسین و متفورمین و داروهای قلبی، زدن آمپولهایی به عنوان تقویتی، بعضی واکسنها، محرک دوقلوزایی، پسر زایی و استفاده از آی یودی و سایر روشهای ضد بارداری، برداشتن رحم یا بستن لوله فالوپ و سروکار داشتن با مواد شیمیایی مثلا آرایشگری یا استفاده زیاد از مواد آرایشی، کار در کارخانه های مواد شیمیایی، عدم پرهیز غذایی و هله هوله خوری، روهم خوری و ... ایجاد کبد چرب و داشتن مشکلات معده میتواند از دلایل مهم ایجاد کیست تخمدانی باشد.

کیست تخمدانی به دلیل اسیدی شدن خون هم هست. مصرف زیاد خوراکیهای ترش و اسیدی از هر نوعی توصیه نمیشود. اگر ربهای خانگی و آبلیمو آب غوره، سماق و ترشیجات طبیعی خوب هستند ولی زیاده روی در آنها هم سبب ایجاد انواع کیست در بدن میشود. برای برنامه غذایی به همین سایت قسمت مقالات مراجعه کنید.

یکی از دلایل مهم ایجاد کیست و درمان نشدن آن بخصوص با خونریزیهای طولانی و شدید استرس و اضطراب است که سبب اسیدی شدن خون میشود. امروزه استرس جز لاینفک همه خانه ها شده است. زندگی شهری با استرسهای شغلی، مالی، مدرسه و دانشگاه، رانندگی، اختلافات خانوادگی و مشاجره با دیگران همراه است. استرس مادر همه بیماریهای امروزی است که علت و درمان مشخصی ندارد. درمان استرس با مدیریت خود فرد است و دارو ندارد. دنبال داروهای شیمیایی آرامش بخش نباشید که شروع بیماریهای متعدد در بدن خواهد بود. سعی کنی از مشغله های پر استرس دوری کنید با افرادی که به مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بی توجه هستند رابطه نداشته باشید. مسائل شخصی خود را با نزدیکترین افراد که کمکی نمیکنند هم درمیان نگذارید. اگر در داد و ستد اقتصادی هستید سعی کنید بحثهای مالی خود را مدیریت کنید خرجهای اضافه، سفارشات خارج از توان، پراکنده کاری و ... را مدیریت کنید. استرس قند خون را بالا میبرد و سبب رشد و افزایش اندازه کیست و فیبروم و ایجاد عفونت میشود.بعضی از دمنوشهای آرامش بخش مثل گل گاوزبان، اسطوخودوس، علف لیمو و به لیمو به ارامش اعصاب کمک میکند.

تحرک و مشغول شدن به کارهایی که دوست دارید به آرامش فکری کمک زیادی میکند. مثلا خوردن یک میوه یا دمنوش، تماس با کسی که دوستش دارید و به شما آرمش میدهد، مطالعه و خرید کتاب، ورزش و سایر تفریحات از واجبات زندگی امروزی است و باید در برنامه روزانه یا هفتگی باشد. غم و ناملایمات دنیا تمامی ندارد هرکسی یک نوعی از گرفتاری دارد. پس غصه، استرس و اضطراب را کمتر کنید

اول باید علت بیماری را شناخت تا بعد به درمان آن پرداخت. مثلا کسی که مشکل معده مثلا ریفلاکس همیشگی دارد بعد از درمان کیست خود ممکن است مجددا به ان مبتلا شود.

مصرف داروهای شیمیایی به طور موقت برای درمان کیست خوب است اما این داروها به همه افراد نمیسازد. در مواردی برعکس جواب میدهد و مهم تر از همه اینکه  در بدن تجمع میابد. خانمی که 5 سال قرص ضد بارداری مصرف میکند و الان قصد بارداری دارد آیا براحتی میتوان باردار شود؟ تجمع 5 سال مصرف داروی ضد باردرای در بدن این فرد اگر مشکلاتی برای تخمدان و رحم و سینه ایجاد نکند سبب ناباروری میشود. پس به دختران مجرد مصرف داروهای ضدبارداری برای درمان بیماریهای تخمدان و رحم توصیه نمیشود. اگر زنی که چند بچه دارد و بعد از سن 45 سالگی قصد مصرف داروهای شیمیایی دارد اشکالی ندارد ولی دختر جوان 20 ساله چرا باید اولین راه درمانی کیست خود را با قرص ال دی و متفورمین شروع کند؟ متفورمین یک قرص سرطان زا هست و مصرف طولانی مدت آن حتما توده، کیستهای سینه و فیبروم استفاده میکنند. مگر رانیتیدین چندین سال در کشورها مصرف شد تا فهمیدند سرطانزا است و ممنوع شد. این داستان برای بسیاری از داروها مطرح است. داروهای شیمیایی صرفا برای رفع علائم بیماری طی دوره های کوتاه مدت هستند.

کیست تخمدانی خطرناک است؟

ابتدا یادآور میشود که همه زنان و دختران بعد از سن بلوغ باید به طور منظم هر 6 ماه یکبار سونوگرفی شوند. چکاب دوره ای در تشخیص به موقع بیماری و درمان سریع تر نقش مهمی دارد. یکی از مشکلات مراجعین به ما تشخیص دیرهنگام بیماری خود و یا تشخیص اتفاقی در حین معاینه بوده است. بیماری داشتیم 3 ماه پیش سالم بوده و بعد از مصرف یک نوع دارو دچار کیست و فیبروم شده. پس منتظر نباشید تا زیر شکم شما درد بگیرد یا پریودی نامنظم شود بعد به فکر تشخیص و درمان بیفتید. برای تست دقیق تر از بدخیم بودن کیست آزمایش کا 125 توصیه میشود البته کا 125 معیار دقیقی از سرطانی بوده توده نیست.

نکته مهم دیگر در سونوگرافی این است که سونوگرافی در هر بار باید کامل باشد یعنی سونوگرافی شکم و لگن انجام دهید. اغلب بیماریهای تخمدان و رحم ریشه در مشکلات بالادست یعنی معده و بخصوص کبد دارد. سونوگرافی نسبت به آزمایش خون ارجحیت دارد. چون در سونوگرافی اگر کیست، پولیپ و سنگ در کیسه صفرا باشد مشخص میشود ولی در آزمایش این موارد نشان داده نیمشود. پس فقط از تخمدان و رحم سونوگرافی ندهید. اگر کبد اندکی چرب باشد، سنگ صفرا یا همانژیوم کبد باشد پس از مدتی کیست یا فیبروم ایجاد میکند.

کیستهای تخمدانی انواعی دارند و هرچقدر درمان تعویق بیفتد به انواع صعب العلاج تبدیل میشوند. کیستها در ابتدا ساده هستند و اگر درمان نشوند خونریزی کرده و به کیست هموراژیک تبدیل میشوند و در صورت درمان نشدن محتویات کیست لخته و جامد شده و کار به جراحی میکشد. اگر کیست در مراحل اول درمان شود بدون عوارض و بازگشت خواهد بود اما اگر کار به جراحی بکشد مشکلات زیر وجود خواهد داشت:

برگشت مجدد کیست

ایجاد چسبندگی لوله های رحمی

ایجاد ناباروری 

آسیب به تخمدان و ....

بنابراین نگذارید کیست تخمدانی به حال خود بماند که شاید خودش رفع شود و یا به قول افراد عامی دفع شود. کیست در موادر معدود دفع میشود. کیستهای ساده و پلی کیستیک و هموراژیک از کیستهای عملکردی تخمدان هستند و به چرخه قاعدگی مربوط هستند و درمان ساده تری دارند.

کیست های تخمدان در ابتدا ساده هستند که با مشخصات کیست ساده، کیست با محتویات اکو فری یا بدون اکوی داخلی، کیست فانکشنال و ... در سونوگرافی گزارش میشود.

چه کیستهایی با دارو درمان نمیشوند؟

کیستهایی با جداره ضخیم، با محتویات غلیظ با  دبری یا ذرات اکوژن (کانون کلسیفیه) و یا ذرات معلق، کیستهای درموئید یا موسینوس، کیستهایی که طی مدت طولانی تغییر سایز نمیدهند یعنی نه کوچک میشوند نه بزرگ میشوند و بعضی از انواع اندومتریوز یا کیست شکلاتی درمان مشخصی با دارو ندارند و اغلب با جراحی برداشته میشوند. این کیستها بیماری محسوب میشوند و به دلیل عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب یا هوای ناسالم ایجاد میشوند. هوای سالم را جدی بگیرید بوی ناشی از مواد شیمیایی از هر نوعی در بدن زنان تغییرات زیادی ایجاد میکنند.

کیستها و یا فیبرومها کمتر به انواع سرطانی و بدخیم تبدیل میشوند. بنابراین استرس این مورد را نداشته باشید. سعی کنید با روشهای طبیعی و سنتی و داروهای گیاهی کیست و فیبروم خود را درمان کنید. چون روشهای شیمیایی و جراحی اغلب با عوارض و عود مجدد بیماری همراه است. در بین داروهای گیاهی سعی کنید از رازیانه و ترکیبات استروژنی پرهیز کنید که میتوانید در همین سایت به مقالات مرتبط رجوع کنید.

 میتوان ریشه تمامی مشکلات تخمدان و رحم را از مشکلات گوارشی دانست. بنابراین در تغذیه خود حداکثر رعایت را بکنید. دختران جوان در سنین مدرسه دائما از خوراکیهای نامناسب در مدرسه یا خانه استفاده میکنند. این دختران باید مواظب باشند که این غذاهای ناسالم به قیمت ناباروری و کیستهای صعب العلاج تمام خواهد شد. متاسفانه هیچ مشاوره و مطلب مرتبطی برای تغذیه دختران در سنین نوجوانی و جوانی به آنها داده نمیشود. و فقط روشهای پیشگیری از بارداری با قدرت تمام در کلاسهای آموزشی تدریس میشد. بدن زن به طور هورمونی تنظیم میشود و هر ماده شیمیایی و خوراکی میتواند عادت ماهانه و سیستم هورمونی بدن را بهم بریزد.

آیا درمان تخمدان پلی کیستیک امکان پذیر است؟

 برخلاف نظر پزشکان که تخمدان پلی کیستیک را قابل درمان نمیدانند در طب سنتی این بیماری قابل درمان است. کیستها به دلیل اسیدی شدن خون و سردی رحم ایجاد میشوند داروهای گیاهی سبب گرم کردن ناحیه تخمدان و رحم و آب شدن کیست و فیبروم میشوند.

در درمان کیست تخمدانی نوع کیست مهمتر از اندازه آن است. کیست ساده یا هموراژیک 8 سانتی خیلی زودتر از یک کیست اندومتریوز دو سانتی درمان میشود. البته همیشه اینطور نیست در مراحل ابتدایی تشخیص یک نوع کیست امکان درمان با درصد بالایی خواهد بود. بعضی مواقع هم کیستها در ظاهر ساده هستند ولی محتویات غلیظ است.

ترکیدن کیست تخمدانی خطرناک است؟

ترکیدن کیستهای بزرگ تخمدانی از نوع آبکی ایجاد درد زیادی میکند اما خطر زیادی ندارد چون به مرور جذب و از بین میرود و با مصرف داروهای انتی بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت اغلب برطرف میشوند. در مواردی هم کیستهای تخلیه شده که از آن فقط کیسه توخالی مانده است ممکن است دفع شوند. اما اغلب کیستها دفع شدنی نیستند.

روشهای درمانی و دارویی کیست تخمدان:

برای درمان کیست داروهای گیاهی و روشهای طب سنتی زیادی وجود دارد. اما در اغلب افراد با محدودیت همراه است. علت این است که بعضی از انواع کیست خونریزی و لکه بینی طولانی مدت میدهد. یا نوع کیست و فیبروم طوری است که خونریزی نباید داشته باشد و مصرف داروهای گیاهی با محدودیت هایی همراه است.

دوره درمانی کیستها متفاوت است و بعضی از کیستها اصلا به دارو جواب نمیدهند. حداقل دوره درمانی کیستها دوهفته تا 40 روز است. 

اغلب مراجعین اصرار دارند که چقدر زمان میبره تا جواب بگیریم؟

هیچ پزشک و داروسازی نمیتواند زمان برای درمان تعیین کند چون شرایط بدنی و ژنتیکی، سن، آب و هوا، مجرد بودن یا نداشتن بچه و سایر مسائل بر جوابدهی یک دارو اثر میگذارد.

توصیه های عمومی در مصرف داروهای گیاهی کیست تخمدان:

1-قبل از اینکه تخمدان و یا رحم خود را به دلیل کیست یا فیبروم به توصیه پزشک بردارید بهتر است داروهای گیاهی را هم امتحان کنید. برداشتن تخمدان یا رحم آخرین راه درمانی است و سبب بروز عوارض شدید جسمی و روحی میگردد.

2- داروها را از شرکتهای تولیدی تهیه کنید افرادی که دچار کیست یا فیبروم هستند قبل از تهیه دارو با شرکت تولیدی تماس و مشاوره بگیرند. دوره درمانی کیست و فیبروم به عواملی چون سن، ژنتیک، مصرف داروهای شیمیایی، بیماریهای چندگانه در بدن، مشکلات هورمونی و ... وابسته است.

3- تمامی این داروها نباید همراه قرصهای ضدبارداری مصرف شوند. بهتر است همزمان با داروهای اعصاب و آرام بخش ها مصرف نشود. در بیماران مبتلا به ناراحتی های کبدی ، زخم معده و روده و سابقه خونریزی گوارشی با احتیاط مصرف شود.

4-این داروها نباید در بارداری و ایام قاعدگی مصرف شوند چون باعث افزایش خونریزی میشوند.

 چون پزشکی جدید صرفا با داروهای شیمیایی به درمان میپردازد عموما داروهای گیاهی توسط پزشکان تجویز نمیشود.

6- از مصرف داروها، عرقیات حاوی رازیانه، انیسون و خار مریم تا حد امکان پرهیز کنید. رازیانه در زنان امروزی بدلیل اختلالات قاعدگی، اندومتریوز و فیبروم با محدودیت مصرف همراه است.

به صفحه مقالات سایت مراجعه کنید : داروهای گیاهی کیست تخمدان کدامند؟

همچنین سایر مقالات را حتما مطالعه فرمایید.